5. september 2017 Kommentarer (0) Kajak og kano

Kajaktur ved den nordvestlige del af Sardinien

Klassisk kyststrækning!

Info

Land: Italen

Pris: Middel - 10.000-30.000 kr.

Man kan få relativt billige flybilletter (ca. 2.000 pr. person), men kajakleje for 4 dage/4 personer koster omkring 5000 + evt. hvad det koster at overnatte på campingplads

Sværhedsgrad: Middel

Det er vigtigt at være meget obs på vejrforholdene, da der kan blæse op. På en stor del af ruten er der høje klipper. Utroligt smukt, men også uden mulighed for at nødcampere eller at tage en pause. Især relevant, når man har børn med på turen.

Rejse fra og til:
Vi tog flyet til lufthavnen Olbia, og tog med tog og bus til Alghero, hvor vi blev hentet af kajakfirmaet. Der er dog også mulighed for at flyve direkte til Alghero, men vores rejse endte på den smukke halvø Capo Testa tæt ved Olbia på den nordøstlige del af Sardinien.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

”Fedeste sted at ro i kajak” lød det fra kæresten efter grundig research og andre kajakroeres bedømmelse. Flybilletter blev booket til Sardinien i juli måned 2017. En aftale om leje af 2 toerkajakker blev indgået med et lokalt kajakfirma – se evt. http://seakayaksardinia.com. Vi var klar til endnu et kajakeventyr – os to voksne nok noget mere klar end vores børn på 10 og 11!

Vi blev samlet op af kajakfirmaet på vores campingplads i Alghero på Sardiniens vestkyst. Ompakningen af bagage var foretaget, så vi kun havde det mest nødvendige med og kunne efterlade bagagen til den øvrige ferie på Sardinen hos kajakfirmaet. Og madindkøb til første dag var også på plads. Planen var 4 dage på havet op langs Sardiniens nordligste vestkyst fra Fertilia til Argentiera med overnatning på campingpladser. Men da kajakfirmaet med en smule forsinkelse kom, kunne de fortælle, at der slet ikke var mulighed for at proviantere undervejs (udover evt. at kunne finde en enkelt strandbar her og der …) – og overnatning var lig med wild camping. Wild camping = med minus bad i 4 dage! De kunne også se på vejrudsigten, at vores 4. dag ikke så godt ud i forhold vil vindforholdene, så vi besluttede allerede der at cutte en dag af vores 4-dagestur, som så var en 3-dagestur. Med udsigten til minus bad kom jeg mig ret hurtigt over skuffelsen over en dag mindre til søs!

Efter en omgang panikindkøb i campingpladsens lille butik og eksklusiv det gode humør blev vi kørt til x, hvor vores tur havde sit udspring. Vi fik hurtigt pakket kajakkerne på trods af en mængde bagage, så man troede, at det var løgn – og af sted strøg vi i fin stil og i stille vand.

Om aftenen fandt vi en fin strand at slå lejr for natten på nord for Maristella. Det var dog noget af en kamp at komme ind til stranden, da det pludselig blæste op, så der skulle trækkes igennem af både børn og voksne for at få lagt til. Man kunne måske drømme om en øde strand helt for sig selv, men jeg spottede til min store glæde et hotel med et poolområde. Pool = brusere, så pakkede al form for gode manere og ”det kan man bare ikke” ned og agerede hotelgæst for at få lidt ferskvand på kroppen. Skønt!

Næste dag var ca. samme mønster: Blikstille vand i begyndelse, hvorefter vinden tog til. Faktisk endte vi med alle tre dage at ro i modvind/modstrøm, hvilket gjorde det en anelse sejt. Vi havde af hensyn til børnene valgt ikke at sejle mere end 15-18 kilometer pr. dag, men når man til tider er nede at sejle halvanden kilometer i timen, blev dagene alligevel lidt længere end vi havde tænkt. Og pga. vinden tog vi tidligt af sted for at komme så langt som muligt, inden vinden tog til.

Til gengæld fandt vi nat nr. 2 faktisk en campingplads (med bad! ;-)) på vores rute og tæt på det sted, som vi havde fået udpeget som mulighed. Det er en gåde, hvorfor kajakfirmaet ikke havde oplyst os om det, men måske fordi de ikke ville have kajakkerne til at ligge på en befolket strand midt om natten? Men i hvert fald lå der den smukkest beliggende campingplads med udsigt udover en bugt – og som havde plads til os og vores telt. Campingpladsen hedder Torre del Porticciolo.

Turen endte i Argentiera på en fin strand, men i en lidt underligt forladt by, der dog havde en bar, hvor vi kunne få os en tiltrængt is, mens vi ventede på afhentning af kajakfirmaet.

Er man til det klareste vand, de stejleste klipper, et hav, man nærmest har for sig selv og sol, sol, sol, så kan kajak på Sardinien absolut anbefales. Men man skal være opmærksom på, at man ikke bare lige kan holde en pause, når man har lyst, da det er småt med steder, hvor det er en mulighed pga. de stejle klipper. Derfor er det ekstraordinært vigtigt at have styr på vejrudsigten, da muligheden for nødstop ikke er god. Skulle vi have gjort turen om, ville vi have sejlet fra nord til syd pga. strøm/vind – det havde helt sikkert givet en nemmere tur. Udover fugle, småfisk og masser af søpindsvin (husk badesko!), så vi ikke mange dyr, men ifølge kajakfirmaet kan man sagtens være heldigvis at se delfiner. Det kunne sagtens have peppet de to trætte børn op.

Billeder

• IMG_3952

Skribenten

• IMG_3913

Overnatning nr. 2 - må være Sardiniens smukkest beliggende campingsplads: Torre del Porticciolo.